Sekolah ini ditubuhkan
disebabkan oleh pembinaan taman – taman perumahan dan kem tentera di sekitar
Sungai Udang kerana sekolah menengah yang berhampiran dengan kawasan tersebut
tidak dapat memenuhi keperluan pelajar yang semakin bertambah.
Sekolah ini dibina pada
April 1981 yang dinamakan Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Udang sempena nama
kawasan itu sendiri. Kedudukannya yang strategik iaitu terletak di persimpangan
Jalan Sungai Udang, Bertam Ulu, dan laluan ke Masjid Tanah memudahkan penduduk
di sekitar kawasan itu untuk menghantar anak mereka ke sekolah. Pengetua
pertama sekolah ini ialah Tuan Haji Joned Bin Haji Mohd. Said.
Kini, sekolah ini
dilengkapi dengan pelbagai kemudahan yang lengkap untuk memastikan warga sekolah
dapat menikmati suasana pembelajaran yang selesa. Sekolah ini termasuk dalam
kategori sekolah menengah harian yang tidak disediakan kemudahan asrama kerana
kebanyakan pelajar daripada sekolah ini tinggal berhampiran dengan kawasan
sekolah. Selain itu, jumlah pelajar yang 750 orang sahaja daripada tingkatan
satu sehingga tingkatan lima menjadikan sekolah ini dijalankan hanya satu sesi
iaitu pada waktu pagi. Seramai 67 orang guru yang ditugaskan untuk mendidik
pelajar di sekolah ini.
Kebanyakan pelajar sekolah
ini banyak memberi sumbangan dalam usaha mengharumkan nama sekolah khususnya dalam
bidang kokurikulum iaitu menyertai Pasukan Kadet Bersatu Malaysia iaitu
aktiviti berbentuk ketenteraan sehingga mewakili negeri ke peringkat kebangsaan
pada setiap tahun. Kedudukan kem askar yang berhampiran dengan sekolah
merupakan salah satu faktor pelajar bergiat cemerlang dalam pasukan tersebut
kerana mendapat latihan secukupnya daripada anggota tentera yang terlatih.
Faktor genetik turut menjadi salah satu faktor pelajar minat untuk menyertai
pasukan tersebut kerana mengikut jejak langkah ibu bapa mereka yang bertugas
sebagai tentera.
Misi sekolah ini ialah
:
|
Visi sekolah pula ialah :
- Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera
Objektif SMK Sungai Udang ialah :
1.
Cemerlang
dalam PT3 dan SPM
2.
Mewujudkan
iklim sekolah yang kondusif, selesa, dan harmoni.
3.
Memastikan
pelajar bersikap dinamik, mempunyai daya saing dan ketahanan yang kukuh serta
mengamalkan budaya belajar kendiri.
4.
Mempunyai
guru yang berdedikasi, kreatif, inovatif, berilmu, dan berakhlak tinggi.
No comments:
Post a Comment