My Blog List

Sunday, 12 April 2015

KEMAHIRAN BERFIKIR

Definisi


Pemikiran merupakan proses yang menggunakan akal untuk menyelesaikan masalah. Proses ini melibatkan aktiviti – aktviti menyusun idea atau perkara yang tersembunyi dalam membuat kesimpulan untuk mendapatkan ilmu atau kemahiran baharu yang boleh digunakan dalam penyelesaian sebarang masalah. Pemikiran juga boleh ditakrifkan sebagai proses penyusunan maklumat, konsep atau idea yang berkaitan dengan melibatkan penggunaan pandanga, gambaran, symbol, perkataan, akal, dan  rangsangan yang tersembunyi.

Proses berfikir terdiri daripada interaksi yang berlaku antara ketiga – tiga elemen seperti pengetahuan, kemahiran kognitif, sikap dan nilai.


Konsep Kemahiran Berfikir

Terdapat beberapa konsep yang sering digunakan dalam kemahiran berfikir seperti pemikiran kritis, pemikiran kreatif, dan kemahiran berfikir aras tinggi.  Menurut Beyer (1985), pemikiran kritis ialah process of determining the authenticity, accuracy and worth of information or knowledge claim. Beliau menambah bahawa pemikiran kritis mempunyai dua dimensi utama iaitu kerangka minda dan beberapa operasi mental yang spesifik.

Menurut Edward de Bono (1976), kemahiran berfikir dapat dikaitkan dengan pemikiran lateral yang membawa maksud bukan sahaja menyelesaikan masalah, tetapi juga melihat perkara itu berdasarkan pelbagai perspektif bagi tujuan menyelesaikan masalah . Bagi Mayer (1977) pula, pemikiran ialah pengelolaan operasi-operasi mental tertentu yang berlaku dalam minda atau sistem kognitif bagi tujuan menyelesaikan masalah. 

Alvino (1990), pula mengemukakan beberapa definisi yang dianggap mempunyai kaitan dengan konsep kemahiran berfikir ini. Antaranya:

a)          Taksonomi Blooms: Model pengajaran yang popular dalam mengkategorikan kemahiran berfikir daripada pengetahuan konkrit kepada abstrak, pemahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian. Tiga kategori yang akhir dianggap kemahiran aras tinggi.
b)   Pemikiran kreatif: Cara melihat atau melakukan sesuatu berdasarkan empat komponen iaitu kelancaran dalam menjana idea, fleksibiliti (mengubah perspektif dengan mudah), ketulenan (menggambarkan sesuatu yang baru dan asli) dan elaborasi (membina idea yang lain).
c)      Pemikiran kritis: Proses dalam menghuraikan ketulenan, ketepatan atau pun nilai bagi sesuatu perkara iaitu ciri-ciri bagi kebolehan mencari sebab dan alternatif, melihat situasi secara keseluruhan, dan mengubah pandangan berdasarkan bukti. Pemikiran ini juga  dipanggil sebagai pemikiran logikal dan pemikiran analitikal.
d)   Kemahiran berfikir: satu set kemahiran yang asas dan lanjutan serta subkemahiran yang menguasai proses mental seseorang. Kemahiran ini mengandungi pengetahuan, kecenderungan dan operasi kognitif dan metakognitif.


Teknik-teknik dalam Kemahiran Berfikir
Teknik-teknik yang dapat menggalakkan perkembangan kemahiran berfikir secara analitis, krisis dan rasional boleh didapati daripada Cort Thinking Programme yang disediakan oleh Dr. Edward de Bono. Mengikut beliau, kemahiran berfikir seseorang pelajar boleh dipertingkatkan melalui teknik-teknik seperti berikut;
a)  Mengadakan perbincangan antara pelajar dalam sesuatu kumpulan kecil dengan mempertimbangkan sesuatu idea atau isu semasa dari segi kebaikannya dan kelemahannya.
b)    Menggunakan teknik menyelesaikan masalah yang sesuai untuk mencari sesuatu aternatif, kemungkinan atau pilihan untuk membuktikan hipotesis atau mendapat sesuatu rumusan.
c)          Membimbing pelajar supaya mempertimbangkan semua faktor dalam proses pilihan atau semasa membuat keputusan.
d)        Membimbing pelajar meneliti segala akibat (berikut sesuatu tindakan) yang mungkin berlaku dalam masa jangka pendek serta masa jangka panjang.
e)             Membimbing pelajar meninjau sesuatu idea atau pendapat dari sudut pandangan orang lain.
f)        Membimbing pelajar supaya memahami dan menentukan tujuan dan objektif tentang sesuatu perkara dalam kajian dengan cara yang tepat.



No comments:

Post a Comment